Lorensberg

Berzeliigatan tjugosex

Extremt modern familjevåning om 256 kvm, 6 rok i absolut högsta internationella klass. Egen p-plats!

  • Antal rum 6 rok, varav 4 sovrum
  • Boarea 256 kvm
  • Utgångspris 22 000 000 kr
  • Månadsavgift 7 846 kr
  • Våningsplan 3 av 6
  • Hiss Ja
  • Karta
Extremt modern familjevåning om 256 kvm, 6 rok i absolut högsta internationella klass.
4 sovrum, 2 badrum, 2 vardagsrum, formidabelt kök, 2 öppna spisar, gästtoalett, tvättstuga, mästerligt handlagd massiv ekparkett i alla rum samt 2 balkonger varav 1 mellan burspråken i söder. Våningen är totalrenoverad och färdigställd 2020 i ett absolut enastående utförande. Till våningen hör en egen parkeringsplats vid entrén!

Denna "appartement de rêve" har genomgått en mycket omfattande renovering och på samma gång en fantastisk förvandling från klassisk paradvåning till en innovativ våning med en ultramodern planlösning. Våningen inrymmer en gigantisk sällskapsvolym i de två rummen i fil tillsammans med det internationella köket mot gatan, 4 sovrum, varav 2 av dem ligger skönt mot gården, såväl som 2 badrum. Stilrena stuckaturer 3,25 meter upp. 2 öppna spisar i detaljstramt utförande. Snickerier, höga fotlister, garderober och innerdörrar har specialtillverkats likt originalen. Byggnadsstilen är Jugend och tillsammans med det ultramoderna är detta ett oskiljaktigt mästerverk!

Med Paris som förebild har Berzeliigatans byggnader givits förträdgårdar och så pass kontinental bredd att även en allé beretts plats. Den mäktiga hörnbyggnaden på No Tjugosex sprudlar av Jugend. Stadsplanen är från 1884 och huset från 1906. Den representativa flärd som en gång fanns är återskapad och behagligt utmärkande. Arkitekten var Hjalmar Cornilsen.

Den vackra entrén med pardörrar i ek, bär stolt på den utstrålning originalet har. Fasettslipade glas, utskurna dekorationer i dörrspeglarna och mönstret i fasadstenen ovan. Några steg in möter vindfånget upp i fortsatt välbevarat original med bland annat bröstningar hela vägen in till hissen. Ta den vackra hissen till våning tre. Där markerar höga entrédörrar i par sekelskiftets ideal och stil. Dessa pardörrar är nytillverkade säkerhetsdörrar i lika utseende som originalet.

Omedelbart på tröskeln möter känslan upp av en väl genomförd renovering med bland annat en kolossalt mästerligt handlagd, massiv ekparkett, tillsammans med en inredningsdesign full av självförtroende. Det här är lätt att tycka om!

Hallen har garderober för ytterkläder, skogarderober och gästtoalett med vägghängd toalett och tilltalande mosaik, vilken återkommer i badrummen.

Vi går rakt in i sällskapsdelen och blir förförda av den vackra rumsvolymen inrymmande ett stort burspråk med tidstypiska, svängda väggar. Allt omgärdat av väggar strukna i ljust grått. Ekparketten i spikrak fiskbensläggning är oljebehandlad så den skimrar i en dov ton någonstans mot mörkare ek. Det vackra golvet utan trösklar flödar mellan rummen. Stuckaturerna är försiktigt formade för att inte ta överhanden. Den öppna spisen sällskapar mitt på långväggen i strikt kubistisk form med överskiva och gnistskydd i tunn kalksten. I delen närmast köket står ett gigantiskt matbord och väntar på att bli dukat. Den andra delen är möblerad med en skön sittgrupp.

Det inre sällskapsrummet är fortsättningen av stilsäker perfektion med bland annat burspråk och nya radiatorer som följer de svängda väggarna. Det vackra hörnrummet är möblerat med en bekväm soffgrupp och används som TV-rum. Kan avskiljas med de nytillverkade skjutdörrarna i originalutseende. Här finns den andra öppna spisen, hörnplacerad i detaljstramt utförande med överskiva och gnistskydd i tunn kalksten. Utgång till en större balkong i söder med vyer över Berzelligatans allé. Den kontinentala känslan är påtaglig.

Att från hörnrummet blicka bort mot köket är en oemotståndlig fascination.

Det internationella kökets utformning känns som inspirerat av livet i vilken metropol som helst. Kanske Paris? Den svarta, stilrena skåpinredningen avslöjar absolut ingenting om vad som finns bakom. Vi vet dock att där finns två integrerade hela kylar, frys med ismaskin, micro- & varmluftsugn och kaffemaskin samt, minst sagt, goda förvaringsmöjligheter. I köksön finns en stor induktionshäll med integrerad fläkt, diskho, diskmaskin och vinkyl. Kortändan är möblerad med fyra barstolar. Den mäktiga köksön imponerar med sina mått 1,4 x 5 meter, på samma gång som intentionen är att inget skall synas, bara finnas.

De fyra sovrummen är placerade två och två i var sina delar av våningen. Samtliga rymmer en dubbelsäng om så önskas. Åt Sten Sturegatan är båda rummen stora och har hantverksmässigt fint, platsbyggda garderober i originalutseende. De höga fotlisterna är, som i våningen i övrigt, nytillverkade med originalen som förebild.

De andra två sovrummen vetter mot gården, varav det ena har direktaccess till det runda badrummet, vilket har byggts i det gamla trapphuset och är därför i en spännande rund form, dekorerat med en oerhört snygg mosaik. Detta sovrummet har även en klädkammare samt utgång till balkong mot gården. Det andra sovrummet intill har en praktisk platsbyggd skåpinredning och fönster mot gården.

Det stora badrummet är kolossalt inbjudande med mörk färgsättning och konsekvent mosaik. Dubbla handfat och dubbla duschar bakom en glasad vägg. Vägghängd toalett med dekorativ nisch och fönster mot gården. Hotellkänslan är verklig.

Från hallpassagen nås den egna tvättstugan med tvättmaskin och torktumlare samt med en praktisk skåpinredning.

Våningen har verkligen renoverats från "topp till tå". Samtliga golv har riktats till plana golvytor. All Vvs inklusive samtliga radiatorer samt all el är nydragen tillsammans med system för hemautomation för ljus, ljud med mera. Allt osynligt integrerat i väggar och i golv. Allt snickeri och all skåpinredning är nytillverkat med Jugend-originalen som förebilder. Väl utfört måleri bör även nämnas.

Till våningen hör ett vindsförråd om 3,5 kvm samt parkeringsplatsen framför huset.

Våningen passar bra för människor som vill bo i en historisk, vacker miljö och vill bevara den gamla arkitekturens livsbejakande atmosfär mitt i en stad som sakta börjar ta en ny form med mer plats för människor och en levande stadskärna. Nära grönområden som Näckrosdammen, Vasaparken samt Trädgårdsföreningen med park- och alléstråket vid vallgraven. Mitt i det nya Göteborg och stadens kulturella centrum med affärer, caféer, restauranger och service på promenadavstånd.

Utmärkta kommunikationsmöjligheter med både spårvagnar och bussar. Snabbt ut på vägsystem som E6, E20 och riksväg 40 mot Landvetter. Kort sagt, kommunikationer åt världens alla håll.

Stenstaden i Göteborg är fantastisk på många sätt. Det är en av de bäst bevarade stadsmiljöerna i Sverige från perioden 1870-1920, år då det borgerliga samhället hade sin höjdpunkt och dagens storstäder växte fram. För att hitta dess motsvarighet måste man jämföra med Boulevarderna i Paris, Berlin och Ringen i Wien med flera platser.

Vid slutet av 1890-talet hade de historiserande nystilarna varit rådande under ett halvt århundrade. Kritiken mot dessa stilar tilltog alltmer, och en motreaktion till denna ”bakåtsträvande” arkitektur föddes. Därtill innebar filmens intåg 1896 starten på en ny, spännande och omtumlande epok. Genomslaget var totalt, och många arkitekter, konstnärer och formgivare ville plocka upp filmens rörelse i sina verk. Det fanns en fascination för det växande och ungdomliga som genomsyrade mycket av konsten vid den här tiden.

Den nya stilen föddes ungefär samtidigt i många europeiska städer, men kom att ta sig lite olika uttryck i de olika länderna. I de flesta länder kom stilen att kallas Art Nouveau – ny konst – efter butiken Galerie d’Art Nouveau i Paris. Butiken drevs av den tyske konsthandlaren Siegfried Bing, som ställde ut flera objekt i denna stil. Namnet antyder att stilen uppfattades som en brytning med traditionell formuppfattning.

I Tyskland kom stilen att benämnas Jugendstil. De nordiska och baltiska länderna var kraftigt influerade av Tyskland, och här kom namnet att förkortas till Jugend. I Italien kallas stilen för Stile floreale, ett namn som bäst beskriver dess inspiration från naturens oregelbundna och organiska former. Det som förenade de olika ländernas variationer var konsekvensen i avståndstagandet från det sena 1800-talets historiska nystilar samt den förlegade och mycket stränga regelbundenheten i fönstersättning med mera som förknippades med dessa.

Genom att söka sig till naturens formspråk och i viss mån inspireras av Art and Crafts-rörelsen, som uppstod i England vid mitten av 1800-talet, skapade man Jugendstilen. De välvda linjerna hos ett träd eller blombladen hos en ännu sluten knopp gestaltades i form av stiliserade ornament som bröt helt med den tidigare formrepertoaren. Linjespelet var svepande och oregelbundet.
Berzeliigatan tjugosex

Lägenheten:

  • Upplåtelseform Bostadsrätt
  • Andelstal 11.405 %
  • Lägenhetsnummer 8
  • Uteplats 2 balkonger, mot Berzeliigatan samt mot gården.

Byggnaden:

  • Byggnadsår 1906/2020
  • Byggnadsstil Jugend
  • Uppvärmning Fjärrvärme
  • Internet Com Hem
  • TV Com Hem
  • Parkering Egen p-plats framför huset. Ingår i mån.avg!

Ansvarig mäklare

Visningar:

  • Varmt välkommen att anmäla dig här eller ring mäklaren.
    Boka visning
  • Varmt välkommen att anmäla dig här eller ring mäklaren.
    Boka visning
Berzeliigatan tjugosex