Kvarteren runt omkring

Klippans Kulturreservat

Det härliga promenadstråket utefter vattnet tar dig igenom en viktig plats i Göteborgs historia. I Klippan låg stadens första hamn redan under 1600-talet och platsen var Ostindiska kompaniets uthamn under nästan 100.

Klippan är det ena av Göteborgs två kulturreservat tack vare sin speciella historia och många bevarade byggnader som skapar en alldeles särskild atmosfär.

Älvsborgs fästning

Klippan kan mycket väl kallas Göteborgs första riktiga hamn och dess betydelse för stadens utveckling är betydande. Den inre delen av älven muddrades inte förrän på 1800-talet och var därför för grund för att stora skepp skulle kunna gå längre upp. Hamnen försvarades av Gamla Älvsborgs fästning med anor från 1300-talet vars ruiner går att beskåda uppe på en bergsknalle i området. Vid två tillfällen erövrade danskarna fästningen och Sverige fick betala dyrt för att återfå den.

Namnet Klippan tros komma av det berg, ”Lilla Klippan eller ”Skinnareklippan”, som låg nordost om Gamla Älvsborgs fästning och som delvis bildade själva hamnplatsen ”klippan”. Redan i Karlskrönikan från 1450-talet omnämns ”Klippan”. På det lilla berget reser sig nu Sankta Birgittas kapell uppfört 1857 av David Carnegie d.y. 

Ostindiska kompaniet

På 1700-talet hade Ostindiska Kompaniet sin hemmahamn vid Klippan för de skepp som kom tillbaka från Kina. Många byggnader från den tiden finns bevarade: den numer välkända Restaurang Sjömagasinet ligger i ett av de gamla husen från 1775 intill Ångbåtsbryggan. Det dyrbara godset från skeppen lastades över i så kallade hemförarbåtar för vidare transport in till staden och Ostindiska kompaniets huvudkontor vid Norra Hamngatan. Klippan var på denna tid ett eget samhälle med varv och verkstäder, handelsbodar och proviantmagasin, värdshus och krogar.

I början av 1600-talet startade den första färjeförbindelsen med Hisingen över Göta Älv. Färjan gick mellan Klippan och Färjestaden på hisingesidan. I samband med Älvsborgsbrons öppnande 1967 upp-hörde den reguljära färjetrafiken. Numer är Älvsnabben med färjeläge i Klippa det snabbaste sättet att transportera sig över älven.

Porterbryggeri och sockerbruk

På 1800-talet startade en industriell epok i Klippans historia när den tyske handelsmannen Abraham Robert Lorent anlade ett sockerbruk och porterbryggeri i Klippan. Bruken köptes i en konkursauktion 1836 av den då 23-åriga skotten David Carnegie jr. Sockerbruket förvandlades till det modernaste sockerraffinaderiet som fanns på den tiden i Sverige. Carnegie Porter är fortfarande välkänt och faktiskt landets äldsta registrerade varumärke som fortfarande är i bruk. Mycket av brukens byggnader finns kvar. Porterbryggeriets stora tegelbyggnad har t.ex. blivit hotell.