• Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
  • Götabergsgatan 22
    Götabergsgatan 22
Lorensberg

Götabergsgatan tjugotvå

Exklusiv och ljus sällskapsvåning om 356 kvm i toppskick vid en av stadens absolut vackraste gator!

  • Antal rum 9 rok, varav 4-5 sovrum
  • Boarea 356 kvm
  • Våningsplan 4 av 5
  • Hiss Ja
  • Karta
Denna vackra sällskapsvåning är ljust belägen, näst överst, i den värdiga hörnfastigheten Götabergsgatan - Kristinelundsgatan, i kanten av den sköna Vasaparken. Den vackra ekporten ger ett omedelbart intryck av pondus. Entré och trapphus har renoverats av P. Chr. Rusch & Son AB Eftr. med ett fantastiskt målerihantverk av marmoreringar, ådringar och dekorationsmålningar. Detta tillsammans med snickerier, de schackrutiga stengolven, trapphusets smiden och handledare samt takdekorationerna, för tankarna till slottet.

Entrédörrar i par med överljus i ett vackert arbetat dörrparti. De nya säkerhetsdörrarna är tillverkade med originalet som förebild. Välkomnande, möblerbart hallrum med vackert kalkstensgolv med golvvärme och massiv ekparkett med klassisk fris i mahogny vilken mynnar ut i våningens övriga rum. Praktisk skjutdörrsgarderob. Härifrån syns vackra spegelvalvsöppningar till tre rum och den sköna serveringsgången med originalsnickerier.

Salongen, det kolossalt vackra hörnrummet med höga fönsterpartier, är ett soligt sällskapsrum med ekparkett i slottsläggning och fris av mahogny samt vackert burspråk på hörnet. Stuckaturer och takrosett. Här ryms en yvig sittgrupp. Spegelskjutdörrar med mässingsbeslag. Fin genomsyn bort mot matsalen.

Rummet intill är ett vackert rum med höga fönsterpartier och över tre meter takhöjd som våningen i övrigt samt bastant öppen spis i funktion. Ett sällskapsrum mellan salongen och matsalen helt enkelt.

Ett högt, djupt spegelvalv mot den mäktiga matsalen intill visar med all önskvärd tydlighet var våningens huvudattraktion finns, och fanns redan 1899. Den mjukt välvda kortväggen med sina bröstningar i ljust grått skapar en behaglig känsla. Vackra stuckaturer och överstycken följer formen. Det här är en matsal i det gamla formatet med plats för både vardagsfester och högtidliga kalas. Två dörröppningar i den välvda väggen mot serveringsgången. Utgång till solig balkong i söder med vyer mot Vasaparken samt Kristinelundsgatan ner till Kungsportsavenyen. Trevlig plats för en balkongmöbel. Det lugna läget fascinerar.

Serveringsgången är som en vacker promenad i studier av originalsnickerier. Här finns en gästtoalett och praktiska förvaringsskåp. Även här ligger en handlagd massiv stavparkett med mahognyfris. Diskreta spots.

Köket ligger klassiskt mot gården och känns kontinentalt rymligt med sina 35 kvm och lika trivsamt med inredningen från Lidhult i ljust grått. Arbetsbänkar i bohusgranit och rostfria maskiner från Miele. Dubbel, extra bred kyl/frys. Ny stor spis från Ilve i rostfritt med induktionshäll och två ugnar tillsammans med en större emaljerad diskho i vitt, förstärker den kontinentala atmosfären. Köksön med lådor på ena sidan och sittplatser på den andra ger idén om en välsmakande buffé i goda vänners lag. Kallskafferi att gå in i och köksentré (säkerhetsdörr). Victorian floor tiles med golvvärme.

Arbetsrummet har två höga fönsterpartier och vackra stuckaturer och takrosett. Här ryms ett par skrivbord och mer möblering. Ljust och kreativt.

Rummet intill är ett vackert sovrum med ekparkett, två höga fönsterpartier och två originalgarderober med överskåp. De höga fotlisterna som återfinns i rummen förstärker 1800-tals-karaktären, såväl som de vackra stuckaturerna och takrosetten. Ovan dörren finns ett s k överljus, den gamla uppfinningen att sprida dagsljuset genom våningen.

Master bedroom. Ett skönt sovrum med plats för dubbelsäng, sängbord och en liten sittgrupp. Ena långväggen är fylld av ny skåpinredning i gammal stil.

Det ena badrummet intill är helt i vit cararramarmor med dusch och vägghängd toalett och snygga badrumsskåp. Golvvärme och spots.

Våningen har en rymlig walk in closet inredd med gott om garderober och sybord. Vy mot gården.

Tvättstugan intill med maskiner från Miele. Praktisk skåpinredning med arbetsbänkar och förvaringsskåp. Victorian floor tiles med golvvärme.

Det andra badrummet är större men har lika skön atmosfär med sin carraramarmor och ett stort fönsterparti bakom bubbelbadkaret. Överraskande är de två handdukstorkarna i original. Skinande blanka i krom och i fint renoverat skick. Dusch, toalett, bidé, dubbla handfat, Golvvärme och spots.

Innanför biblioteket, vilket idag används som biljardrum, ligger ytterligare ett skönt sovrum med ny garderobsinredning i gammal stil. Båda rummen har vyer mot Vasaparken.

I denna sällskapsvåning kunde Fanny och Alexander firat sina jular. Här kan nu ett enastående boende erbjudas året runt. Komfort och atmosfär i internationell klass.

Våningen har ny, jordad el infälld i väggar och tak. Fiber indraget (cat6-kabel) med 2 uttag per rum. För ventilation finns 2 fläktar, en som har utsug för stora badrummet och servicerummet. Den andra har utsug för Master bedroom, tvättstugan, lilla badrummet och walk in closet. Vindsförråden är ca 19 kvm, 19 kvm och 11 kvm. Källarförråd 8,5 kvm. Byggnaden är stambytt och grundförstärkt.

Stenstaden i Göteborg är fantastisk på många sätt. Det är en av de bäst bevarade stadsmiljöerna i Sverige från perioden 1870-1920, år då det borgerliga samhället hade sin höjdpunkt och dagens storstäder växte fram. För att hitta dess motsvarighet måste man jämföra med Boulevarderna i Paris, Berlin och Ringen i Wien m fl platser. Nyrenässans inom arkitektur och konsthantverk är en benämning på den strömning under 1800-talet som anknöt till 1400- och 1500-talens italienska renässans. Inom arkitekturen blev renässanspalatsen en förebild. Sydeuropas nyrenässans har till synes med full kraft låtit inspirera Arkitekten A Westerberg till detta mästerverk vi nu kan erbjuda en del av.

Kvarteren omkring

Lorensberg hänger tätt samman med Vasastaden och sträcker sig från vallgraven i norr, österut till Heden, mot Nedre Johanneberg i söder samt längs Aschebergsgatan och Vasaplatsen i väster.

Lorensbergs landeri

Innan byggandet av Lorensberg påbörjades upptogs markerna söder om vallgraven mestadels av stora landerier och herrgårdsliknande gårdsanläggningar. Under 1700-talet låg Lorensbergs landeri i nuvarande Lorensbergsparken och på samma plats etablerades ett värdshus 1823 som med tiden utvidgades och under 1900-talets början blev ett populärt nöjesetablissemang med restaurang, cirkus och Lorensbergsteatern.

Byggandet av Lorensberg påbörjades under 1870-talet och startade i den norra delen av området. Här uppfördes stora stenhus i slutna och regelbundna kvarter längs raka gator, ett bostadsområde av ”hög kvalité” för stadens bättre bemedlade. Mot slutet av 1800-talet byggdes bostadshus i fyra-fem våningar med ljust putsade fasader i rikt dekorerad nyrenässans.

Paradgatan framför andra

Längs Kungsportsavenyn och dess tvärgator finns i dag ett rikt utbud av restauranger, barer och butiker och Lorensberg utgör en viktig del av stadens centrum, såväl nöjesmässigt som kulturellt.

Under 1880-talet utvecklades Kungsportsavenyn till att bli en förnäm bostadsgata med stora våningar bakom ståtliga, ljusa putsfasader. Den utformades som en paradgata med trädrader kantad av förträdgårdar framför husen. Avenyn var ett viktigt huvudstråk och tidigt diskuterades hur den skulle avslutas i den södra änden.

Götaplatsen utformades efter en stadsplan från 1910 som omfattade Avenyns avslutning, Götaplatsen, samt Lorensbergs villaområde och som togs fram av dåvarande stadsingenjören Albert Lilienberg. Runt Götaplatsen byggdes några av de viktigaste offentliga byggnaderna i Göteborg. Det pampiga Konstmuseet stod klart 1923, lagom till öppnandet av Jubileumsutställningen samma år. Stadsteatern och Konserthuset invigdes 1934 respektive 1935 och utformades i funktionalistisk stil. Den numer klassiska statyn över Poseidon hade då rests som kronan på verket fyra år tidigare, 1931.

Livet i Lorensberg

Bostadslägenheterna i Lorensberg planerades efter de principer som gällde för borgerliga hem i städerna under slutet av 1800-talet. Åt gatan låg den representativa delen av bostaden med salong, matsal och herrum i fil medan den privata delen med sovrum och kök var vända åt gården. På gården låg avträden och enklare gårdshus som innehöll smålägenheter med ett eller två rum. Alla bostäder värmdes ursprungligen med kakelugn eller liknande och i gathusen fanns både avloppssystem och rinnande vatten, ibland till och med även badrum för personlig hygien. Fram på 1930-talet installerades WC i både gat- och gårdshus och centralvärmen kom inte långt efter. I husens källarvåningar fanns verksamheter som skomakeri, mjölkaffär och potatislager.

Lorensbergs stenhusbebyggelse från tiden före 1935 är välbevarad och kompletterad med några större, modernare skapelser - främst längs Avenyn, men 1866 års stadsplan gör sig fortfarande i högsta grad påmind.

Arkitekturen

Årtiondena vid slutet av 1800-talet pågick ett hektiskt byggande i städerna. Vid mitten av århundrandet levde fortfarande 90% av Sveriges invånare på landsbygden men befolkningsökning, missväxt och fattigdom gjorde att allt fler sökte sig till städerna. Här fanns hopp om ett bättre liv och arbete i de nya fabrikerna. Inflyttningen till städerna ledde till stor bostadsbrist och en massiv nyproduktion tog fart av dels hyreshus men även institutionsbyggnader som bankpalats, läroverk, och sjukhus. Det började nu växa fram stenstadskvarter i de större städerna runt om i landet. I Göteborg växte stenstaden fram i Lorensberg och Vasastaden med storgårdskvarter organiserade i rutnätsplan och flervåningshus uppförda i sten. Efter kontinentala förebilder anlades breda, trädplanterade alléer och esplanader genom stenstaden för att ge monumentalitet och grönska.

Stenstadens bebyggelse har till stor del fått sin prägel av nyrenässansens stilideal. I Göteborg hittar vi tydliga exempel längs Viktoriagatan med enhetliga stenhus inspirerade av Paris och fransk nyrenässans. Även de forna privatvillorna längs Kungsportsavenyn har nyrenässansens formspråk med ljust putsade och rikt dekorerade fasader. Följer man härifrån esplanadstråket Vasagatan åt väster erbjuder byggnaderna rik variation av fasadmaterial och utsmyckningar för flanören att beundra.

Nyrenässansen under 1800-talets senare hälft hämtade inspiration i renässansen (europeiskt 1400-1600-tal) vilken i sin tur hade antiken som förebild. Renässansen och i förlängningen alltså antiken betraktades som arkitekturens grundstil. Karaktäristiskt för nyrenässansen är en symmetriskt ordnad fasad med jämn fönstersättning och rik skuggverkan som skapas genom en skulptural sammansättning av kolonner, friser och rusticeringar. Fasaden är putsad, gärna i stenimiterande nyanser, och kunde vara ytterligare dekorerad med till exempel gipsfigurer. Fönstren kröntes ofta med frontoner. Mitt- eller sidoparti kunde vara framskjutet medan taken var flacka. Efter klassicistiska förtecken delades fasaden in i tre partier med en rustik sockelvåning, där över en rikt dekorerad våning och en enklare våning upptill.

Under 1800-talets andra hälft fanns en vurm för historiska stilar inom arkitekturkonsten och man sökte sig bakåt i tiden efter influenser. Vid sidan av nyrenässansen uppstod en mängd andra så kallade nystilar som lånade friskt av olika historiska epoker. Kyrkobyggandet och restaureringskonsten var vid den här tiden präglade av nygotik och förebilderna var då istället medeltida. I Sverige var Helgo Zettervall en av de ledande arkitekterna, mycket inspirerad av Viollet-le-Duc - vars citat vi läser överst. Zetterwalls sista stora kyrkoprojekt blev Oscar Fredriks kyrka i Göteborg och motsvarar troligen hans idealbild. Med fasad av rött tegel, mönsterlagt skiffertak, spetsbågiga fönster, strävpelare och smäckra tornspiror kan kyrkan lätt misstas för en medeltida gotisk katedral.

När sekelskiftet 1900 närmade sig skulle de historiserande stilidealen komma att möta en del kritik. Man menade att nystilar var historieromantiserande och närmast en förfalskning eller pastisch. Istället borde ärlighet eftersträvas i arkitekturen! 

 

Götabergsgatan 22

Lägenheten

  • Upplåtelseform Bostadsrätt
  • Andelstal 12,88 %

Byggnaden

  • Byggnadsår 1899
  • Byggnadsstil Nyrenässans
  • Uppvärmning Fjärrvärme
  • Internet Telia Fiber
  • TV Telia Fiber
  • Energiprestanda 87 kwh/kvm och år

Ansvarig mäklare

Tomas Ahre

Såld

Observera att denna bostad är såld. Vänligen kontakta ansvarig mäklare om du önskar mer information.

Götabergsgatan 22