• Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
  • Kristinelundsgatan 7
    Kristinelundsgatan 7
Lorensberg

Kristinelundsgatan sju

Ett mästerverk till vindsvåning om 207 kvm med ett av stadens bästa lägen. 0 kr i månadsavgift!

Deluxe
  • Antal rum 5 rok
  • Boarea 207 kvm
  • Våningsplan 6 av 6
  • Hiss Ja
  • Karta
Ett mästerverk i form av en av stadens bästa vindsvåningar om 207 kvm med ett av stadens bästa lägen och 0 kr i månadsavgift!

5 rok i exklusiv, kontinental stil och enastående kvalité! Lyxigt diskret och avslappnad skön känsla präglar våningen med ursprung i medveten god stil och genomtänkta, livsbejakande lösningar. Hall med garderober, gästtoalett och omedelbar respons från sällskapsdelen.

Med 3,1 meter i nock och ett antal takfönster samt flertalet vertikala fönster är det här en ljusskön upplevelse långt över det vanliga. Vardagsrum med öppen spis och matsalsdel ger varenda ögonblick en mycket behaglig känsla. Det öppna köket med tre stora takfönster, stor köksö fylld av skåpinredning från Kvänum och maskiner från Gaggenau, känns inspirerande med glasade skjutdörrspartier mot söderterrassen. Två sovrum med garderober och badrum intill. Arbetsrum samt Master bedroom med loft i glasat torn och access till fantastiskt snyggt badrum.

Släta väggar i brutet vitt. Skulpturala murverk på några ställen. Vattenburen golvvärme i hela våningen.

Planlösningens intention ger ett exklusivt boende med representativa delar av hög internationell klass.

Vindsförråd. Skuldfri förening. Parkering kan erbjudas.

Den ståtliga byggnaden sträcker sig ut över Kristinelundsgatan och Teatergatan. Huset syns tydligt i stadsmiljön. Det är byggt som för att synas. Porten med det vackra, välvda överljuset välkomnar.

På sjätte planet förser ett takfönster trapphuset med dagsljus.

Hallen har takfönster, ett vackert kalkstensgolv och en rad garderober samt en snygg gästtoalett i vitt och kalksten. Ett ekgolv med vattenburen golvvärme tar vid och mynnar ut i resten av våningen. Hela atmosfären och stora delar av våningen lockar blickarna att med en gång få se så mycket som möjligt.

Sällskapsdelen är oemotståndligt inbjudande i kombinationen vardagsrum och matsal. En skulptural murad öppen spis delar av försiktigt mellan funktionerna. Den vackra rumsvolymen rymmer både en yvig sittgrupp och en större matmöbel. Höga, breda fönsterkupor med sidoljus ger våningen ett fint dagsljus och på samma gång utsikter över kvarteren runt omkring.

Köket, på gammaldags vis, ligger mot gården men är helt öppet som vi vill ha det idag. Fokus ligger på funktionell matlagning och trivsel. Den ovanligt stora köksön med bänkskiva i svart granit inrymmer induktionshäll, spisfläkt i snyggt designad kåpa i rostfritt och krom, massor av förvaring samt 4 sittplatser att samla gästerna vid. På båda sidor om köksön flankeras köket av fler funktioner i skåpinredning från Kvänum och maskiner från Gaggenau med bland annat integrerade kyl- frysskåp, vinkyl och tre ugnar. Glasade skjutdörrspartier mot söderterrassen och tre stora takfönster ger ett fantastiskt ljus. Kalkstensgolvet bidrar till en gedigen karaktär.

Terrassen har god plats för balkongmöbler och sol större delen av dagen.

I ena änden av våningen ligger ett fint arbetsrum och Master bedroom på hörnet med sitt spektakulära glastorn. Tre fönsterkupor med sidoljus blickar ut över stan. Från glastornet ges förstås än mer utsikter. På glasgolvet i tornet kan man läsa en god bok eller föra ett intressant samtal medan man ser hela sovrummet under sig. Ett minst sagt skönt sovrum med garderober.

Via en glasad dörr nås badrummet en suite. En sann dröm i svart och vitt. Dubbla handfat, toalett, bidé, dusch, badkar och handdukstork. Ett takfönster fyller badrummet med dagsljus. Rymligt och med hotellkänsla.

I motsatt del av våningen ligger två stora sovrum med garderober och fönsterkupor med sidoljus. Intill finns det andra badrummet. Även det i svart och vitt upplyst av takfönster. Här finns handfat, toalett, dusch och en snygg handdukstork. I passagen ligger en tvättstuga med tvättpelare, garderober och arbetsbänk samt ett takfönster.

Ett glastorn, 8 takfönster, 9 fönsterkupor med sidoljus samt ett glasat skjutdörrsparti ger hela våningen en ljusskön upplevelse. Helt privat. Helt fantastisk.

Kvarteren omkring

Lorensberg hänger tätt samman med Vasastaden och sträcker sig från vallgraven i norr, österut till Heden, mot Nedre Johanneberg i söder samt längs Aschebergsgatan och Vasaplatsen i väster.

Lorensbergs landeri

Innan byggandet av Lorensberg påbörjades upptogs markerna söder om vallgraven mestadels av stora landerier och herrgårdsliknande gårdsanläggningar. Under 1700-talet låg Lorensbergs landeri i nuvarande Lorensbergsparken och på samma plats etablerades ett värdshus 1823 som med tiden utvidgades och under 1900-talets början blev ett populärt nöjesetablissemang med restaurang, cirkus och Lorensbergsteatern.

Byggandet av Lorensberg påbörjades under 1870-talet och startade i den norra delen av området. Här uppfördes stora stenhus i slutna och regelbundna kvarter längs raka gator, ett bostadsområde av ”hög kvalité” för stadens bättre bemedlade. Mot slutet av 1800-talet byggdes bostadshus i fyra-fem våningar med ljust putsade fasader i rikt dekorerad nyrenässans.

Paradgatan framför andra

Längs Kungsportsavenyn och dess tvärgator finns i dag ett rikt utbud av restauranger, barer och butiker och Lorensberg utgör en viktig del av stadens centrum, såväl nöjesmässigt som kulturellt.

Under 1880-talet utvecklades Kungsportsavenyn till att bli en förnäm bostadsgata med stora våningar bakom ståtliga, ljusa putsfasader. Den utformades som en paradgata med trädrader kantad av förträdgårdar framför husen. Avenyn var ett viktigt huvudstråk och tidigt diskuterades hur den skulle avslutas i den södra änden.

Götaplatsen utformades efter en stadsplan från 1910 som omfattade Avenyns avslutning, Götaplatsen, samt Lorensbergs villaområde och som togs fram av dåvarande stadsingenjören Albert Lilienberg. Runt Götaplatsen byggdes några av de viktigaste offentliga byggnaderna i Göteborg. Det pampiga Konstmuseet stod klart 1923, lagom till öppnandet av Jubileumsutställningen samma år. Stadsteatern och Konserthuset invigdes 1934 respektive 1935 och utformades i funktionalistisk stil. Den numer klassiska statyn över Poseidon hade då rests som kronan på verket fyra år tidigare, 1931.

Livet i Lorensberg

Bostadslägenheterna i Lorensberg planerades efter de principer som gällde för borgerliga hem i städerna under slutet av 1800-talet. Åt gatan låg den representativa delen av bostaden med salong, matsal och herrum i fil medan den privata delen med sovrum och kök var vända åt gården. På gården låg avträden och enklare gårdshus som innehöll smålägenheter med ett eller två rum. Alla bostäder värmdes ursprungligen med kakelugn eller liknande och i gathusen fanns både avloppssystem och rinnande vatten, ibland till och med även badrum för personlig hygien. Fram på 1930-talet installerades WC i både gat- och gårdshus och centralvärmen kom inte långt efter. I husens källarvåningar fanns verksamheter som skomakeri, mjölkaffär och potatislager.

Lorensbergs stenhusbebyggelse från tiden före 1935 är välbevarad och kompletterad med några större, modernare skapelser - främst längs Avenyn, men 1866 års stadsplan gör sig fortfarande i högsta grad påmind.

Arkitekturen

Nu ville man bort ifrån den stränga, klassiska arkitekturen och lät sig istället inspireras av naturens formspråk. I Sverige och Tyskland kallas stilen jugend (ungdom) och i övriga Europa gården under beteckningen Art Nouveau (den nya konsten). 

I Bryssel uppfördes år 1893 ett hotell vid namn Tassel. Hotellets trapphus blev vida omtalat på grund av sin banbrytande arkitektur med mjuka, slingriga former. Det var en helt ny stil där trappans järnpartier minde om växter. Järnsmidet och dess möjligheter var aktuellt i och med byggandet av Eiffeltornet (1889) och dekorativt smide blev en stor del i den nya arkitekturen. Smidet spelade även en central roll i utformandet av Paris Metronedgångar från förra sekelskiftet. 

I Sverige inleddes på 1890-talet en storhetstid för landets banker (-1910) med flera stora bankpalats i städernas centrala delar som resultat. Under den knappt 30-åriga perioden uppfördes 150 bankhus, många av dem i jugendstil. Vanligt var att själva banken var belägen i en stor hall på bottenplanet. Taket var glasat för ett rikligt dagsljusinsläpp. Lokalerna mot gatan hyrdes ut till butiker och resterande våningar till boende. Även det rena bostadsbyggandet påverkades av de nya idealen och byggnader i jugendstil präglar idag de flesta svenska städers centrala delar. I Stockholm uppfördes hela områden i en enklare variant som gick under namnet ”arbetarjugend”. 

Jugendhusens fasader putsades släta med mjukt formade burspråk, gärna avslutade med rundad frontespis, och fönster med små spröjs upptill. Taket var ofta brutet och klätt med plåt. Den tidigare våningsindelningen av fasadens ornament uteblev. Dekorationerna varierade från skulpterade blomstergirlanger i samma nyans som fasaden och partier av glaserat tegel till enkla spårade linjer kring fönstren. Balkonger var relativt sällsynta men de som fanns försågs med slingrande smidestäcken. Portomfattningarna gjordes som valv med växtornamentik omkring. 

I Göteborg är det framförallt en byggnad som utmärker sig när man talar om jugend. Belägen på Föreningsgatan tronar en solitär uppförd 1902, då i stadens utkant. Louise Enders hette arkitekten, som även bosatte sig i huset. Enders låg bakom ytterligare tre pampiga byggnader i staden: Herziahuset vid Packhusplatsen, bostadshuset vid Järntorget och den (1972) rivna Arkaden. I Göteborg finns inte tillnärmelsevis lika många jugendhus som i Stockholm och Malmö, möjligtvis hänger det ihop med vårt saltmättade klimat som inte är skonsamt mot putsfasader. Vid Bastionsplatsen finns dock Kontoristföreningens hus, från samma år som byggnader på Föreningsgatan, samt hörnhuset på Östra Hamngatan 15.