• Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
  • Östra Hamngatan 3
    Östra Hamngatan 3
Operan

Östra Hamngatan tre

Extremt modern cityetta strax under himlen och i höjd med takåsarna. Lyxig och charmig. Parkering.

  • Antal rum 1 rok
  • Boarea 20,5 kvm
  • Våningsplan 5 av 5
  • Hiss Ja
  • Karta
Extremt modern cityetta strax under himlen och i höjd med takåsarna. Lite lyxig och charmig på samma gång med sina takfönster och välvda fönsterkupor i söder mot Klädpressaregatan. Ett fantastiskt ljus. Rummet med snedtak ger den rätta känslan av takvåning. Väggar i brutet vitt. Golv i oljad ek. Vattenburen golvvärme överallt. Stramt kök från Binova med tunn arbetsbänk. Maskiner från Gaggenau. Badrummet har takfönster och downlights. Vägghängd toalett, dusch och kommod från dizain apartamente interior. Tvättmaskin och torktumlare. Golv i kalksten. Privat och knäpptyst läge mitt i stan. Parkering kan erbjudas.

Mellan stadens två kulturcentrum går Kungsportsavenyen likt en sammanhållande länk. Götaplatsen med Stadsteatern, Konstmuseet och Konserthuset i ena änden och Operan i den andra. Citypromenaden där emellan kan knappast vara mer innehållsrik. Närmast Operan, på Östra Hamngatan Tre, finns en port vilken är svår att gå förbi. Byggnadsstilen är i pampig nyrenässans. Victor Hasselblad som kom att lansera den världskända kameran med samma namn växte upp här.

Bakom en vacker pargrind i smide kan den höga porten öppnas och byggnadens inre kan överväldiga besökaren. Vägg- och takdekorationer med en kristallkrona i klassisk form. Ett väl avvägt och detaljrikt trapphus för automatiskt för tankarna till slottet. Det här är 1853 idag!

Vi tar den nya hissen till översta våningen. Lika vackert stengolv i hissen som på översta planet vi går av. Det fräscha trapphuset känns välkomnande med den extremt stilrena miljön i det vackra huset, sprängfyllt av nyrenässans. Några lägenhetsdörrar i rad och i ek.

På tröskeln möter ljuset upp. Golvet i oljad ek ligger där. Den ena välvda fönsterkupan visar sig med takåsen utanför. Vi vet att det handlar 20,5 kvadrat och spänningen stiger. En öppen garderob tar hand om ytterkläder och skor. Några steg in och hela rummet syns.

Snedtaket med de två välvda fönsterkuporna skapar den atmosfär en vindsvåning skall ha, liten som stor. Rummet rymmer överraskande nog funktionerna sovrum, vardagsrum och kök.

Den stora sängen står där takhöjden är som högst, 3 meter i nock. Undra om inte den motsatta väggen, där det är som lägst, skulle vara väl så bra. En skön soffa mitt emot och saken är klar.

Köket utmed ena kortväggen nästan försvinner in i väggen med sin strama, detaljfria design. Skåpinredning från Binova och arbetsbänk i tunn, snygg komposit. Maskiner från Gaggenau. Ett matbord står lösryckt och samtidigt välplacerat intill. Allt från témugg till champagneglas gör sig.

Badrummet har känslan av ett bättre kontinentalt hotell med golv i kalksten och spots däruppe i taket med takfönster och hela himlen därtill. Duschhörna med flexibla glasdörrar och snyggt handfat över stilren kommod från dizain apartamente interior. Vägghängd toalett. Tvättpelare.

Till lägenheten finns ett förråd i källaren.
Parkering kan ordnas.

Lägenheten i sitt format passar lika bra för personen som bor här permanent som för den som bor här när det passar. Stilen är härlig och stan är intill. Allt finns!

HISTORIEN OM HUSET
Hasselbladska huset uppfördes år 1875 efter ritningar av den namnkunnige arkitekten AC Petersson. Den fyra våningar höga stenbyggnaden uppvisar rikt dekorerade nyrenässansfasader i slätputs med kraftig skuggverkan. Bottenvåningen är rusticerad och även ovanvåningarna har markeringar för att efterlikna en stenfasad. Bottenvåningen pryds också av en list med symboler för byggnadskonst, handel, sjöfart och industri. Den jämna fönstersättningen ger en rytmisk fasaduppbyggnad vilken förstärks av fönsteromfattningar i form av kolonner och frontoner. Fönstren på den andra våningen pryds dessutom av balustrader. Det rundade hörnet avslutas med ett torn vars avhuggna siluett är signifikant för byggnaden. Centrerat mot Östra Hamngatan finns den indragna, rundade entréporten.

När huset stod färdigt hade firma FW Hasselblad & Co varuhus och kontor på nedre våningarna. De övre våningsplanen bestod av bostäder, den största med omkring tio rum. Utanför den förnämsta hörnvåningen fanns också en balkong. Vid tiden för uppförandet var byggnad mycket omtalad och uppskattad. I pressen talade man om arkitektens flit och "ett merkantilt palats i storstadsstil". I varuhuset såldes hushållsföremål och senare bland annat hattar vilka tillverkades av Hasselblad i en byggnad intill. Victor Hasselblad växte upp i huset och kom som vuxen att lansera den världskända kameran. Som liten satt han uppe i tornrummet, tänkt för strategiska företagsmöten, och spanade med stjärnkikare. Tornrummets smala entrétrappa är dold bakom väggpaneler i det stora sammanträdesrummet under. Så sent som vid sekelskiftet 2000 arbetade fortfarande 250 personer med att tillverka kameror i kvarteret.

För omkring tio år sedan renoverades byggnaden och härliga bostadsvåningar inreddes. Restaurerade finns vackra takmålningar, stuckarbeten och de karaktäristiska panelbröstningarna av mörkt trä.

Arkitekten AC Petersson föddes år 1835 i Värmland och utbildade sig både vid Chalmerska slöjdskolan och Konstakademin i Stockholm. Han var assistent åt Edelsvärd, under en period SJ:s huvudarkitekt, och Hasselbladhuset var ett av Petersons tidiga verk i Göteborg. Dessförinnan hade han ritat hyreshus och förnäma bostäder i Lorensberg och Vasastaden. AC Petersons fasadbehandling var nydanande för Göteborg. Han använde sig av rikligt med pilastrar, gesismer (listverk) och balkonger vilket gav de putsade fasaderna liv genom en spännande skuggverkan.

HASSELBLADSKA HUSET
Namnet är världsberömt. Huset som varit företagets säte i över hundra år är ett riktmärke i Göteborg. Ändå har insidan varit en väl förborgad hemlighet för de flesta. Tills nu.

Hösten 2006 påbörjades en varsam renovering av Hasselbladska Huset, vilket har förvandlats till 24 exklusiva lägenheter. Alla med sin unika karaktär, men med en sak gemensamt. Läget mitt i staden centrum mellan Kungsportsavenyn och hamnen.

"Min herre, ni har ett välkänt namn, precis som den berömda kameran. I am the camera." Victor Hasselblad samtalar med en passkontrollant i New York.
När det svenska försvaret 1940 frågade Victor Hasselblad om han skulle kunna tillverka en kopia av en tysk spionkamera blev svaret: "Nej, men jag kan tillverka en bättre".

Det blev startskottet på det som senare enhälligt skulle komma att anses som världens förnämsta kameror. Många av de mest klassiska bilderna inom konst, mode, reklam och vetenskap är sannolikt fångade med en Hasselblad. 1962 blir den första kameran i rymden ytterligare ett bevis på namnet Hasselblads rykte. Något som också förstärkts av det faktum att en strid ström av världsberömda fotografer, shejker och kungligheter besökt Hasselblad för att inhandla sin egen kamera.

Genom Hasselbladsstiftelsen delar man sedan 25 år också ut en av fotovärldens mest prestigefyllda utmärkelser, "The Hasselblad Award".
Hasselbladska Huset ritades 1876 av arkitekten Adrian Crispin Peterson på uppdrag av F.W. Hasselblad & Co. Tanken var att skapa ett merkantilt palats som skulle rymma hela företagets verksamhet, från kontor till bostäder för direktionen.

Hörnhuset försågs med rikt utsmyckade fasader i nyrenässansstil. Inuti möts man av vackra stuckaturer, pardörrar, paneler och utsökta målningar i tak och trapphus. Många av rummen är försedda med unika detaljer som tornrummets handvev, som användes för att vädra ut rök efter avnjutandet av en god cigarr.

Hasselbladska Huset var unikt när det byggdes och har ett ännu större kulturhistoriskt värde idag. Byggnaden är därför skyddad i detaljplan med q-bestämmelser. (Ett stort Q är en bestämmelse om hur ett område eller en byggnad får användas. Den innebär att användningen ska vara anpassad till byggnadens kulturvärden.

Hasselbladska Huset har taget ett steg framåt, i riktning mot det absolut senaste när det gäller inredning och funktion. Och ett steg bakåt. För huset var en gång ett av de vackraste i Göteborg, och vägen tillbaka dit har varit ett mödosamt detektivarbete och stort tålamod från byggnadsantikvarien Victoria Ask och arkitekten Johan Casselbrants sida.

Det har handlat om att finna ursprungliga färgsättningar, plocka fram och renovera spegeldörrar. Lyckat restaureringsarbete är att lyfta fram själen i en byggnad, det som är unikt.

Och i Hasselbladska Huset är det mycket som är unikt. Det har varit en stor utmaning att kombinera det ursprungliga med modern inredning, att skapa en miljö med mer rymd, öppnare planlösningar och större bekvämlighet, inte minst i fråga om det bästa kök, badrum, belysning samt digital infrastruktur. Livet har blivit lättare sedan 1877 och det märks.

Kvarteren omkring

Kvarteren inom Vallgraven är centrum för det mesta i Göteborg. På gångavstånd når du Centralstationen, gallerian Nordstaden och shoppingstråket kring Kungsgatan och Magasinsgatan.

Det stora utbudet av restauranger, caféer och barer inbjuder till både helgbruncher och middagar på några av stadens toppställen.

Närheten till vattnet påtaglig och känslan av att bo vid hamninloppet är speciell. Stenpiren är den naturliga sammanlänkningen till både Järntorget och Linnéstaden i väster och Hisingen på andra sidan älven.

Nya Amsterdam

Det sägs att det var holländare som byggde Göteborg och staden kallas därför ibland för ”Nya Amsterdam”. Även om det är en sanning med viss modifikation utgjorde holländarna de facto en stor del av befolkningen på 1600-talet och mycket kunskaper om byggteknik på sankmark hämtades härifrån.

Den första stadsplanen för Göteborg var inspirerad av holländska förebilder med kanaler som band samman älven med vallgraven och delade in marken i rätvinkliga kvarter. De långsmala tomterna delades ut bland stadens borgare. 

Områdena längs kanalerna var mest attraktiva och här bodde framgångsrika köpmän i ståtliga bostäder medan de inre kvarteren befolkades av hantverkare. De så kallade handels- eller hantverksgårdarna innehöll både bostad och verksamhet liksom lägenheter för anställda.

Från Kämpebron har du en sammanhängande vy av 1700-talets Göteborg med bebyggelsen längs Norra Hamngatan: Ostindiska huset, Sahlgrenska huset och Tyska kyrkan. I Västra Nordstaden hittar vi även Kronhuset från 1655 - ett av de äldsta husen i Göteborg.

 

På de forna befästningsvallarna

Fram till 1806 var Göteborg en befäst stad och omgärdad av omkring sju meter höga murar och vallgrav. Inpasseringar skedde genom de tre stadsportarna Kungsporten, Drottningporten och Karlsporten eller de två passagerna från älven vid Lilla och Stora Bommen.

Bränder har flertalet gånger under historiens gång härjat kvarteren inom Vallgraven. Fram till 1800-talet utgjordes bebyggelsen mestadels av trähus, men efter 1813 uppfördes alla nya hus i sten.

När befästningarna revs i början av 1800-talet öppnades ytterligare markområden för bebyggelse. Stråket längs Vallgraven bebyggdes med stenhus mellan 1850 och 1870 och fick namnet Stora Nygatan.

Centrum förändras

I takt med nya behov har Centrum gradvis förändrats. Byggandet av de nya bostadsområdena Lorensberg och Vasastaden med början på 1870-talet inledde en stor förändring som gjorde att byggnaderna innanför Vallgraven främst användes till bankhus, kontor och mer offentliga verksamheter. I och med stadens utbredning ställdes högre krav på kommunikationer mellan stadsdelarna. År 1879 började spårvägen att anläggas – tvärs igenom den gamla stadskärnan. Även biltrafiken behövde plats och ledde till att Västra och Östra hamnkanalen fylldes igen 1903 respektive 1936.

Under 1960- och 1970-talet genomfördes s.k. centrumsaneringar av Östra och Västra Nordstadens småskaliga bebyggelse, bostadsområdet Otterhällan och området kring Rosenlund som resulterade i mer storskaliga förändringar när mycket revs och byggdes nytt. Den gamla stadsplanens rutnät är dock fortfarande tydlig och stadens administrativa delar koncentreras alltjämt till Stora Hamnkanalen och Gustav Adolfs torg där bebyggelsen på flera håll är småskalig och minner om områdets långa historia.

Östra Hamngatan 3

Lägenheten

  • Upplåtelseform Bostadsrätt
  • Andelstal 1,52 %

Byggnaden

  • Byggnadsår 1875
  • Byggnadsstil Nyrenässans, Vindsvåningar

Ansvarig mäklare

Såld

Observera att denna bostad är såld. Vänligen kontakta ansvarig mäklare om du önskar mer information.

Östra Hamngatan 3