• Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
Lorensberg

Södra Vägen två

Vackra, exklusiva 170 kvm om 5 rok. Kakelugn. Balkong. 1889 i modernt toppskick!

  • Antal rum 5 rok, varav 4 sovrum
  • Boarea 170 kvm
  • Våningsplan 4 av 6
  • Hiss Ja
  • Karta
Vacker och exklusiv sällskapsvåning i välgörande volym om 170 kvm i disposition om 5 rok. Allt i en behaglig mix av alla de vackra originaldetaljerna i Nyrenässans och den tydligt, trotsigt moderna designen i till exempel det fantastiska köket. Köket från Kvänum med sin köksö för matlagning och buffé, tillsammans med det ovala matrummet ligger lustfyllt öppet mot vardagsrummet om 30 kvm med sina två höga fönsterpartier i västerljuset och den kolossalt vackra kakelugnen. 3 sköna sovrum, varav ett med balkong. Två badrum, varav ett med balkong. Takhöjden är 3,3 meter. Stuckaturer, takrosetter, höga öppningar i djupa dörrvalv med spegeldörrar, höga fönsterpartier, höga fotlister och vackra ekparketter. Stabil förening i vackert hus. Låg månadsavgift. Parkering kan ordnas.

Den närmast majestätiska fasaden med sitt vackert dekorerade entréparti sträcker sig upp till andra våningens fönster. Ett ljust och vackert trapphus möter upp med tidstypiska detaljer från tiden och en centralt placerad hiss omgärdas av dekorativt smide.

Entrédörrar i par till hallrummet. Ljust och rymligt gör det välkomnande. En praktisk klädkammare tar hand om ytterkläder och skor. Väggar i brutet vitt och ekgolv som mynnar ut i resten av våningen. Det ena badrummet intill har även funktionen som gästtoalett. Via en öppning kan köket skönjas.

Köket, det ovala rummet och vardagsrummet utgör våningen signum - en fantastisk sällskapsdel.

Via ett högt och brett valv ges fullständig kontakt mellan vardagsrummet med all nyrenässans och det trotsigt moderna köket från Kvänum. Allt i stramt vitt med arbetsbänkar i granit. En stor köksö med induktionshäll och läcker spiskåpa i rostfritt. Här finns även plats för barsittning och att duka upp en god buffé. Ett rejält matbord ryms i mitten. Snyggt ekgolv.

Kopplat till köket ligger det ovala rummet som idag används för vinprovning med anpassad inredning. Rummet kan även föreslås som matsal.

Vardagsrummet om 30 kvadrat har två höga fönsterpartier med välvda överljus i västerläge, vackra stuckaturer och vacker takrosett. Massiv ekparkett i fiskbensläggning. En enastående praktkakelugn i ett hörn förstärker den ursprungliga karaktären av nyrenässans. Kakelugnen är renoverad. Rummet är idag möblerat med en stor sittgrupp.

I fil med vardagsrummet ligger Master bedroom. Ett stort vackert rum med ett högt, brett fönsterparti med välvt överljus i västerläge. Massiv ekparkett i fiskbensläggning. Väggfasta bokhyllor. Dubbelsäng och mer möblering ryms.

Rakt över passagen finns det stora badrummet med utgång till balkong mot gården. Badrummet har en del med tvättmaskin och torktumlare och en del med dusch, badkar, handdukstork, toalett och dubbla handfat. Allt mycket snyggt inrett konsekvent med det mindre badrummet.

Det andra sovrummet ligger mot gården och har utgång till balkong via pardörrar. Ekgolv. Plats för dubbelsäng. Garderober.

I passagen finns en klädkammare vid Master bedroom och en vid entrén.

Det tredje sovrummet ligger närmast entrén samt in mot gården. Ett charmigt rum med en svängd vägg och snyggt ekgolv. Stort 6-luftfönster mot gården.

Till våningen hör ett stort vindsförråd.

Våningen passar bra för människor som vill bo i en historisk, vacker miljö och vill bevara den gamla arkitekturens livsbejakande atmosfär mitt i en stad som sakta börjar ta en ny form med mer plats för människor och en levande stadskärna. Mitt i stadens kulturella centrum med affärer, restauranger, caféer, parker och service.

Utmärkta kommunikationsmöjligheter med både spårvagnar och bussar. Snabbt ut på vägsystem som E6, E20 och riksväg 40, City Airport, Landvetter Kort sagt, kommunikationer åt världens alla håll.

Kvarteren omkring

text

Arkitekturen

Årtiondena vid slutet av 1800-talet pågick ett hektiskt byggande i städerna. Vid mitten av århundrandet levde fortfarande 90% av Sveriges invånare på landsbygden men befolkningsökning, missväxt och fattigdom gjorde att allt fler sökte sig till städerna. Här fanns hopp om ett bättre liv och arbete i de nya fabrikerna. Inflyttningen till städerna ledde till stor bostadsbrist och en massiv nyproduktion tog fart av dels hyreshus men även institutionsbyggnader som bankpalats, läroverk, och sjukhus. Det började nu växa fram stenstadskvarter i de större städerna runt om i landet. I Göteborg växte stenstaden fram i Lorensberg och Vasastaden med storgårdskvarter organiserade i rutnätsplan och flervåningshus uppförda i sten. Efter kontinentala förebilder anlades breda, trädplanterade alléer och esplanader genom stenstaden för att ge monumentalitet och grönska.

Stenstadens bebyggelse har till stor del fått sin prägel av nyrenässansens stilideal. I Göteborg hittar vi tydliga exempel längs Viktoriagatan med enhetliga stenhus inspirerade av Paris och fransk nyrenässans. Även de forna privatvillorna längs Kungsportsavenyn har nyrenässansens formspråk med ljust putsade och rikt dekorerade fasader. Följer man härifrån esplanadstråket Vasagatan åt väster erbjuder byggnaderna rik variation av fasadmaterial och utsmyckningar för flanören att beundra.

Nyrenässansen under 1800-talets senare hälft hämtade inspiration i renässansen (europeiskt 1400-1600-tal) vilken i sin tur hade antiken som förebild. Renässansen och i förlängningen alltså antiken betraktades som arkitekturens grundstil. Karaktäristiskt för nyrenässansen är en symmetriskt ordnad fasad med jämn fönstersättning och rik skuggverkan som skapas genom en skulptural sammansättning av kolonner, friser och rusticeringar. Fasaden är putsad, gärna i stenimiterande nyanser, och kunde vara ytterligare dekorerad med till exempel gipsfigurer. Fönstren kröntes ofta med frontoner. Mitt- eller sidoparti kunde vara framskjutet medan taken var flacka. Efter klassicistiska förtecken delades fasaden in i tre partier med en rustik sockelvåning, där över en rikt dekorerad våning och en enklare våning upptill.

Under 1800-talets andra hälft fanns en vurm för historiska stilar inom arkitekturkonsten och man sökte sig bakåt i tiden efter influenser. Vid sidan av nyrenässansen uppstod en mängd andra så kallade nystilar som lånade friskt av olika historiska epoker. Kyrkobyggandet och restaureringskonsten var vid den här tiden präglade av nygotik och förebilderna var då istället medeltida. I Sverige var Helgo Zettervall en av de ledande arkitekterna, mycket inspirerad av Viollet-le-Duc - vars citat vi läser överst. Zetterwalls sista stora kyrkoprojekt blev Oscar Fredriks kyrka i Göteborg och motsvarar troligen hans idealbild. Med fasad av rött tegel, mönsterlagt skiffertak, spetsbågiga fönster, strävpelare och smäckra tornspiror kan kyrkan lätt misstas för en medeltida gotisk katedral.

När sekelskiftet 1900 närmade sig skulle de historiserande stilidealen komma att möta en del kritik. Man menade att nystilar var historieromantiserande och närmast en förfalskning eller pastisch. Istället borde ärlighet eftersträvas i arkitekturen!