• Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
  • Södra Vägen 2
    Södra Vägen 2
Lorensberg

Södra Vägen två

Vackra, exklusiva 170 kvm om 5 rok. Kakelugn. Balkong. 1889 i modernt toppskick!

  • Antal rum 5 rok, varav 4 sovrum
  • Boarea 170 kvm
  • Våningsplan 4 av 6
  • Hiss Ja
  • Karta
Vacker och exklusiv sällskapsvåning i välgörande volym om 170 kvm i disposition om 5 rok. Allt i en behaglig mix av alla de vackra originaldetaljerna i Nyrenässans och den tydligt, trotsigt moderna designen i till exempel det fantastiska köket. Köket från Kvänum med sin köksö för matlagning och buffé, tillsammans med det ovala matrummet ligger lustfyllt öppet mot vardagsrummet om 30 kvm med sina två höga fönsterpartier i västerljuset och den kolossalt vackra kakelugnen. 3 sköna sovrum, varav ett med balkong. Två badrum, varav ett med balkong. Takhöjden är 3,3 meter. Stuckaturer, takrosetter, höga öppningar i djupa dörrvalv med spegeldörrar, höga fönsterpartier, höga fotlister och vackra ekparketter. Stabil förening i vackert hus. Låg månadsavgift. Parkering kan ordnas.

Den närmast majestätiska fasaden med sitt vackert dekorerade entréparti sträcker sig upp till andra våningens fönster. Ett ljust och vackert trapphus möter upp med tidstypiska detaljer från tiden och en centralt placerad hiss omgärdas av dekorativt smide.

Entrédörrar i par till hallrummet. Ljust och rymligt gör det välkomnande. En praktisk klädkammare tar hand om ytterkläder och skor. Väggar i brutet vitt och ekgolv som mynnar ut i resten av våningen. Det ena badrummet intill har även funktionen som gästtoalett. Via en öppning kan köket skönjas.

Köket, det ovala rummet och vardagsrummet utgör våningen signum - en fantastisk sällskapsdel.

Via ett högt och brett valv ges fullständig kontakt mellan vardagsrummet med all nyrenässans och det trotsigt moderna köket från Kvänum. Allt i stramt vitt med arbetsbänkar i granit. En stor köksö med induktionshäll och läcker spiskåpa i rostfritt. Här finns även plats för barsittning och att duka upp en god buffé. Ett rejält matbord ryms i mitten. Snyggt ekgolv.

Kopplat till köket ligger det ovala rummet som idag används för vinprovning med anpassad inredning. Rummet kan även föreslås som matsal.

Vardagsrummet om 30 kvadrat har två höga fönsterpartier med välvda överljus i västerläge, vackra stuckaturer och vacker takrosett. Massiv ekparkett i fiskbensläggning. En enastående praktkakelugn i ett hörn förstärker den ursprungliga karaktären av nyrenässans. Kakelugnen är renoverad. Rummet är idag möblerat med en stor sittgrupp.

I fil med vardagsrummet ligger Master bedroom. Ett stort vackert rum med ett högt, brett fönsterparti med välvt överljus i västerläge. Massiv ekparkett i fiskbensläggning. Väggfasta bokhyllor. Dubbelsäng och mer möblering ryms.

Rakt över passagen finns det stora badrummet med utgång till balkong mot gården. Badrummet har en del med tvättmaskin och torktumlare och en del med dusch, badkar, handdukstork, toalett och dubbla handfat. Allt mycket snyggt inrett konsekvent med det mindre badrummet.

Det andra sovrummet ligger mot gården och har utgång till balkong via pardörrar. Ekgolv. Plats för dubbelsäng. Garderober.

I passagen finns en klädkammare vid Master bedroom och en vid entrén.

Det tredje sovrummet ligger närmast entrén samt in mot gården. Ett charmigt rum med en svängd vägg och snyggt ekgolv. Stort 6-luftfönster mot gården.

Till våningen hör ett stort vindsförråd.

Våningen passar bra för människor som vill bo i en historisk, vacker miljö och vill bevara den gamla arkitekturens livsbejakande atmosfär mitt i en stad som sakta börjar ta en ny form med mer plats för människor och en levande stadskärna. Mitt i stadens kulturella centrum med affärer, restauranger, caféer, parker och service.

Utmärkta kommunikationsmöjligheter med både spårvagnar och bussar. Snabbt ut på vägsystem som E6, E20 och riksväg 40, City Airport, Landvetter Kort sagt, kommunikationer åt världens alla håll.

Kvarteren omkring

Lorensberg hänger tätt samman med Vasastaden och sträcker sig från vallgraven i norr, österut till Heden, mot Nedre Johanneberg i söder samt längs Aschebergsgatan och Vasaplatsen i väster.

Lorensbergs landeri

Innan byggandet av Lorensberg påbörjades upptogs markerna söder om vallgraven mestadels av stora landerier och herrgårdsliknande gårdsanläggningar. Under 1700-talet låg Lorensbergs landeri i nuvarande Lorensbergsparken och på samma plats etablerades ett värdshus 1823 som med tiden utvidgades och under 1900-talets början blev ett populärt nöjesetablissemang med restaurang, cirkus och Lorensbergsteatern.

Byggandet av Lorensberg påbörjades under 1870-talet och startade i den norra delen av området. Här uppfördes stora stenhus i slutna och regelbundna kvarter längs raka gator, ett bostadsområde av ”hög kvalité” för stadens bättre bemedlade. Mot slutet av 1800-talet byggdes bostadshus i fyra-fem våningar med ljust putsade fasader i rikt dekorerad nyrenässans.

Paradgatan framför andra

Längs Kungsportsavenyn och dess tvärgator finns i dag ett rikt utbud av restauranger, barer och butiker och Lorensberg utgör en viktig del av stadens centrum, såväl nöjesmässigt som kulturellt.

Under 1880-talet utvecklades Kungsportsavenyn till att bli en förnäm bostadsgata med stora våningar bakom ståtliga, ljusa putsfasader. Den utformades som en paradgata med trädrader kantad av förträdgårdar framför husen. Avenyn var ett viktigt huvudstråk och tidigt diskuterades hur den skulle avslutas i den södra änden.

Götaplatsen utformades efter en stadsplan från 1910 som omfattade Avenyns avslutning, Götaplatsen, samt Lorensbergs villaområde och som togs fram av dåvarande stadsingenjören Albert Lilienberg. Runt Götaplatsen byggdes några av de viktigaste offentliga byggnaderna i Göteborg. Det pampiga Konstmuseet stod klart 1923, lagom till öppnandet av Jubileumsutställningen samma år. Stadsteatern och Konserthuset invigdes 1934 respektive 1935 och utformades i funktionalistisk stil. Den numer klassiska statyn över Poseidon hade då rests som kronan på verket fyra år tidigare, 1931.

Livet i Lorensberg

Bostadslägenheterna i Lorensberg planerades efter de principer som gällde för borgerliga hem i städerna under slutet av 1800-talet. Åt gatan låg den representativa delen av bostaden med salong, matsal och herrum i fil medan den privata delen med sovrum och kök var vända åt gården. På gården låg avträden och enklare gårdshus som innehöll smålägenheter med ett eller två rum. Alla bostäder värmdes ursprungligen med kakelugn eller liknande och i gathusen fanns både avloppssystem och rinnande vatten, ibland till och med även badrum för personlig hygien. Fram på 1930-talet installerades WC i både gat- och gårdshus och centralvärmen kom inte långt efter. I husens källarvåningar fanns verksamheter som skomakeri, mjölkaffär och potatislager.

Lorensbergs stenhusbebyggelse från tiden före 1935 är välbevarad och kompletterad med några större, modernare skapelser - främst längs Avenyn, men 1866 års stadsplan gör sig fortfarande i högsta grad påmind.

Arkitekturen

Årtiondena vid slutet av 1800-talet pågick ett hektiskt byggande i städerna. Vid mitten av århundrandet levde fortfarande 90% av Sveriges invånare på landsbygden men befolkningsökning, missväxt och fattigdom gjorde att allt fler sökte sig till städerna. Här fanns hopp om ett bättre liv och arbete i de nya fabrikerna. Inflyttningen till städerna ledde till stor bostadsbrist och en massiv nyproduktion tog fart av dels hyreshus men även institutionsbyggnader som bankpalats, läroverk, och sjukhus. Det började nu växa fram stenstadskvarter i de större städerna runt om i landet. I Göteborg växte stenstaden fram i Lorensberg och Vasastaden med storgårdskvarter organiserade i rutnätsplan och flervåningshus uppförda i sten. Efter kontinentala förebilder anlades breda, trädplanterade alléer och esplanader genom stenstaden för att ge monumentalitet och grönska.

Stenstadens bebyggelse har till stor del fått sin prägel av nyrenässansens stilideal. I Göteborg hittar vi tydliga exempel längs Viktoriagatan med enhetliga stenhus inspirerade av Paris och fransk nyrenässans. Även de forna privatvillorna längs Kungsportsavenyn har nyrenässansens formspråk med ljust putsade och rikt dekorerade fasader. Följer man härifrån esplanadstråket Vasagatan åt väster erbjuder byggnaderna rik variation av fasadmaterial och utsmyckningar för flanören att beundra.

Nyrenässansen under 1800-talets senare hälft hämtade inspiration i renässansen (europeiskt 1400-1600-tal) vilken i sin tur hade antiken som förebild. Renässansen och i förlängningen alltså antiken betraktades som arkitekturens grundstil. Karaktäristiskt för nyrenässansen är en symmetriskt ordnad fasad med jämn fönstersättning och rik skuggverkan som skapas genom en skulptural sammansättning av kolonner, friser och rusticeringar. Fasaden är putsad, gärna i stenimiterande nyanser, och kunde vara ytterligare dekorerad med till exempel gipsfigurer. Fönstren kröntes ofta med frontoner. Mitt- eller sidoparti kunde vara framskjutet medan taken var flacka. Efter klassicistiska förtecken delades fasaden in i tre partier med en rustik sockelvåning, där över en rikt dekorerad våning och en enklare våning upptill.

Under 1800-talets andra hälft fanns en vurm för historiska stilar inom arkitekturkonsten och man sökte sig bakåt i tiden efter influenser. Vid sidan av nyrenässansen uppstod en mängd andra så kallade nystilar som lånade friskt av olika historiska epoker. Kyrkobyggandet och restaureringskonsten var vid den här tiden präglade av nygotik och förebilderna var då istället medeltida. I Sverige var Helgo Zettervall en av de ledande arkitekterna, mycket inspirerad av Viollet-le-Duc - vars citat vi läser överst. Zetterwalls sista stora kyrkoprojekt blev Oscar Fredriks kyrka i Göteborg och motsvarar troligen hans idealbild. Med fasad av rött tegel, mönsterlagt skiffertak, spetsbågiga fönster, strävpelare och smäckra tornspiror kan kyrkan lätt misstas för en medeltida gotisk katedral.

När sekelskiftet 1900 närmade sig skulle de historiserande stilidealen komma att möta en del kritik. Man menade att nystilar var historieromantiserande och närmast en förfalskning eller pastisch. Istället borde ärlighet eftersträvas i arkitekturen!