• Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
  • Södra Vägen 38
    Södra Vägen 38
Lorensberg

Södra Vägen trettioåtta

240 kvadrat kolossalt vacker sällskapsvåning om 6 rum och kök i totalrenoverad nationalromantik!

Deluxe
  • Antal rum 6 rok, varav 3-4 sovrum
  • Boarea 240 kvm
  • Våningsplan 1 av 5
  • Hiss Ja
  • Karta
En kolossalt vacker sällskapsvåning om sex rum och kök, i totalrenoverad nationalromantik, en enastående vacker trappa upp (hiss finns förstås) i det stolta huset vid Korsvägen. Byggnaden uppfördes 1911 efter ritningar av arkitekten Robert Aselius. Våningens disposition är fördelad över 240 soliga kvadrat. Fyra rum i fil med vackra massiva ekparketter, höga fotlister, bröstningar, djupa dörrvalv, spegeldörrar, öppen spis, två badrum, gästtoalett och gårdsbalkong. Stort kök klassiskt mot gården med kallskafferi, jungfrukammare och köksingång. Makalös matsal med dekorativt kassettak i vitt och burspråk i en mycket vacker välvd form. Serveringsgång som en studie i nationalromantik. Originalinredning med bland annat skänk- & vitrinskåp och uppfällbara avlastningshyllor. Höga fönsterpartier, vackra originaldetaljer och 3,4 meter i tak med lugna stuckaturer och stilrena takrosetter. Allt detta vackra i doften av en njutbar nationalromantik.

Idag på Nummer Trettioåtta ståtar fasaden i västerljuset med en vackert välvd entréport i ek och smiden på tidstypiskt vis. Njut av den vackra foajén med det svängda trapphuset i carraramarmor och intarsia i svart. Blyinfattade glasningar sällskapar. Tag hissen en våning och öppna den höga, vackra entrédörren.

Hallrummet har en välkomnande storlek som sällan ses. Det ligger i vinkel med massiv ek i fiskbensläggning som mynnar ut i resten av våningen. Klädkammaren har ett praktiskt hyllsystem bakom stilrena skjutdörrar. Separat gästtoalett med blyinfattat glas och snyggt kaklat. Vackra, dubbla och glasade pardörrar till gårdsbalkongen.

Den milda färgsättningen och höga fönsterpartier i tre väderstreck ger våningen ett så behagligt ljus att stadsvåningens fina nationalromantiska atmosfär andas för fullt.

Vardagsrummet, eller salongen som den kallades en gång, är vackert som en dag med originaldetaljer som fyra spröjsade fönsterpartier och öppen spis (ej ren.) i Kolmårdsmarmor med gnistskydd i marmor omgärdat av intarsia i mahogny. Takrosettens fyrkantiga form dekorerar. I gamla tider ansågs den fyrkantiga formen tursam och varför inte. Vi får tro att detta gäller än idag. En sällskaplig sittgrupp i mitten känns självklar. Spegelskjutdörrar med mässingsbeslag i original till rummet i fil.

Matsalen är, som sig bör, våningens naturliga mittpunkt och är även placerad som sådan. Originaldetaljer accentuerar detta via de dubbla pardörrarna till ett kolossalt vackert och för tiden ovanligt stort burspråk samt ett vitt innertak i stilrent kassettsnickeri. En fröjd för ögat. Vitlackade, höga bröstningar med arbetade speglar och mönster i konsekvens med övriga spegeldörrar och dörrvalv. Den massiva ekparketten är lagd i fiskbensmönster. Här ryms ett riktigt matsalsbord. Vackert för vardagsfester och högtidliga kalas. Det ljusa burspråket utgör ett eget litet rum som kan passa bra för eftermiddagste eller aperitif före middagen.

I passagen finns originalinredning med flertal vitrin- & skänkskåp och fällbara avlastningshyllor. Allt fint lackat i vitt. Serveringsgången leder förstås till köket.
Köket ligger på klassiskt vis mot gården och har på samma vis ett kallskafferi att gå in i samt köksentré. Ett stort gårdsfönster ger ett härligt dagsljus. Skåpinredning i stramt vitt med köksbänkar i svart granit. Maskiner i rostfritt med bland annat hel kyl och frys. Köksön inrymmer praktiska lådor och ger på andra sidan en trevlig barsittning. En liten vask med varmt och kallt vatten har sparats från den gamla tiden precis som det gamla skänkskåpet i spännande kontrast till allt det nya. Skafferiet har de gamla trähyllorna i behåll. Vitlackade och praktiska. Längst in sitter skafferifönstret för dagsljus och svalka.

Jungfrukammaren intill har storleken av ett idag normalt sovrum. Massiv ekparkett i fiskbensläggning. Nya garderober och gårdsvy via ett mycket vackert fönsterparti mot de gamla fasaderna.

Från serveringsgången nås de två badrummen. Ett med toalett, handfat, dusch och lite separat en tvättavdelning med tvättmaskin samt torktumlare. Det andra badrummet har toalett och ett smart badkar med en duschdel. Dekorativ mosaik i en hyllnisch i väggen. Konsekvent inredda i vitt liggande kakel och grått kvadratiskt klinker.

Angränsande rum har en sagolik skåpinredning som för tankarna till fransk slottsmiljö. Det här är ett sovrum för en eller två personer. Charmigt och skönt. Massiv ekparkett i fiskbensläggning och ett högt fönsterparti.

Det tredje sovrummet i fil har öppning till matsalen via en vacker spegeldörr i ett djupt dörrvalv till passagen. Det passar bra som bibliotek, TV- /arbetsrum. Djupa fönsternischer med Kolmårdsmarmor som i övriga fönster. Massiv ekparkett i fiskbensläggning.

Master bedroom är en skön volym för två med en lång rad av nya garderober. Rummet har en rogivande placering med fin gårdsvy. Plats för lite avkopplande möblering.

Till våningen hör ett stort förråd på vinden om cirka 20 kvadrat.

Våningen passar bra för människor som vill bo i en historisk, vacker miljö och vill bevara den gamla arkitekturens livsbejakande atmosfär mitt i en stad som sakta börjar ta en ny form med mer plats för människor och en levande stadskärna. Mitt i det nya Göteborg och stadens kulturella centrum med affärer, caféer, restauranger, parker och service på promenadavstånd.

Utmärkta kommunikationsmöjligheter med både spårvagnar och bussar. Snabbt ut på vägsystem som E6, E20 och riksväg 40, Landvetter Kort sagt, kommunikationer åt världens alla håll.

BYGGNADEN
Fastigheten Göteborg Heden 31:7 är belägen i hörnet av Södra Vägen 38, Korsvägen samt Skånegatan 39. Byggnaden uppfördes 1911 i tidstypisk nationalromantisk stil och är ritad av arkitekt Robert Aselius. Den stora hörnbyggnaden uppfördes som ett bostadshus i fem våningar med entrévåning, källarvåning och vind. Byggnaden har två huvudtrapphus samt tre kökstrapphus och en portgång. Mot Södra Vägen och Skånegatan fanns klassiska förträdgårdar.

Fastigheten ägdes ursprungligen av arkitekt Robert Aselius men övergick till Fastighets AB Korsvägen år 1922,vilket ännu idag äger fastigheten.

Byggnaden är ett tydligt exempel på Göteborgs nationalromantiska arkitektur och har ett högt kulturhistoriskt värde med flera värdefulla originaldetaljer såsom t ex de välbevarade fasaderna med den för tiden typiska formgivningen och enkla dekor. Byggnaden har även till stora delar bevarade trapphus med ursprungliga dörr- fönsterpartier, entréportar, golvbeläggningar, trappor och smidesräcken. Här finns ännu bevarade tidstypiska detaljer såsom beslag, brevinkast samt till viss del ursprunglig armatur.

Lokalerna i byggnadens bottenvåning har använts för diverse ändamål under åren. Ursprungligen disponerades utrymmet för Postkontor. År 1918 kom även Andersson & Co N., arkitektfirma och byggnadsfirma och år 1920 Nordiska Handelsbanken. Under 1920-talet skedde några in- och utflyttningar med bl a tillkommande café och charkuteriaffär. Under 1940-60-talet nyttjades lokalerna av Systembolaget samt för caféverksamhet. Senare har även en konstförening och en fastighetsmäklare huserat. I lokalerna finns idag apotek, tandläkerare och restaurang.

Byggnaden har renoverade, tätspröjsade fönster, tegelfasad i rött tegel, balkongräcken i svart smide, detaljer i natursten och koppar. Taket är faktiskt ett säteritak (åtminstone mot gatan), och blickar därmed tillbaka mot karolinsk tid (sent 1600-tal, tidigt 1700-tal). Vissa fönster högst upp är dock moderniserade till funkis, dvs ospröjsade.

Kvarteren omkring

Lorensberg hänger tätt samman med Vasastaden och sträcker sig från vallgraven i norr, österut till Heden, mot Nedre Johanneberg i söder samt längs Aschebergsgatan och Vasaplatsen i väster.

Lorensbergs landeri

Innan byggandet av Lorensberg påbörjades upptogs markerna söder om vallgraven mestadels av stora landerier och herrgårdsliknande gårdsanläggningar. Under 1700-talet låg Lorensbergs landeri i nuvarande Lorensbergsparken och på samma plats etablerades ett värdshus 1823 som med tiden utvidgades och under 1900-talets början blev ett populärt nöjesetablissemang med restaurang, cirkus och Lorensbergsteatern.

Byggandet av Lorensberg påbörjades under 1870-talet och startade i den norra delen av området. Här uppfördes stora stenhus i slutna och regelbundna kvarter längs raka gator, ett bostadsområde av ”hög kvalité” för stadens bättre bemedlade. Mot slutet av 1800-talet byggdes bostadshus i fyra-fem våningar med ljust putsade fasader i rikt dekorerad nyrenässans.

Paradgatan framför andra

Längs Kungsportsavenyn och dess tvärgator finns i dag ett rikt utbud av restauranger, barer och butiker och Lorensberg utgör en viktig del av stadens centrum, såväl nöjesmässigt som kulturellt.

Under 1880-talet utvecklades Kungsportsavenyn till att bli en förnäm bostadsgata med stora våningar bakom ståtliga, ljusa putsfasader. Den utformades som en paradgata med trädrader kantad av förträdgårdar framför husen. Avenyn var ett viktigt huvudstråk och tidigt diskuterades hur den skulle avslutas i den södra änden.

Götaplatsen utformades efter en stadsplan från 1910 som omfattade Avenyns avslutning, Götaplatsen, samt Lorensbergs villaområde och som togs fram av dåvarande stadsingenjören Albert Lilienberg. Runt Götaplatsen byggdes några av de viktigaste offentliga byggnaderna i Göteborg. Det pampiga Konstmuseet stod klart 1923, lagom till öppnandet av Jubileumsutställningen samma år. Stadsteatern och Konserthuset invigdes 1934 respektive 1935 och utformades i funktionalistisk stil. Den numer klassiska statyn över Poseidon hade då rests som kronan på verket fyra år tidigare, 1931.

Livet i Lorensberg

Bostadslägenheterna i Lorensberg planerades efter de principer som gällde för borgerliga hem i städerna under slutet av 1800-talet. Åt gatan låg den representativa delen av bostaden med salong, matsal och herrum i fil medan den privata delen med sovrum och kök var vända åt gården. På gården låg avträden och enklare gårdshus som innehöll smålägenheter med ett eller två rum. Alla bostäder värmdes ursprungligen med kakelugn eller liknande och i gathusen fanns både avloppssystem och rinnande vatten, ibland till och med även badrum för personlig hygien. Fram på 1930-talet installerades WC i både gat- och gårdshus och centralvärmen kom inte långt efter. I husens källarvåningar fanns verksamheter som skomakeri, mjölkaffär och potatislager.

Lorensbergs stenhusbebyggelse från tiden före 1935 är välbevarad och kompletterad med några större, modernare skapelser - främst längs Avenyn, men 1866 års stadsplan gör sig fortfarande i högsta grad påmind.

Arkitekturen

Nu ville man bort ifrån den stränga, klassiska arkitekturen och lät sig istället inspireras av naturens formspråk. I Sverige och Tyskland kallas stilen jugend (ungdom) och i övriga Europa gården under beteckningen Art Nouveau (den nya konsten). 

I Bryssel uppfördes år 1893 ett hotell vid namn Tassel. Hotellets trapphus blev vida omtalat på grund av sin banbrytande arkitektur med mjuka, slingriga former. Det var en helt ny stil där trappans järnpartier minde om växter. Järnsmidet och dess möjligheter var aktuellt i och med byggandet av Eiffeltornet (1889) och dekorativt smide blev en stor del i den nya arkitekturen. Smidet spelade även en central roll i utformandet av Paris Metronedgångar från förra sekelskiftet. 

I Sverige inleddes på 1890-talet en storhetstid för landets banker (-1910) med flera stora bankpalats i städernas centrala delar som resultat. Under den knappt 30-åriga perioden uppfördes 150 bankhus, många av dem i jugendstil. Vanligt var att själva banken var belägen i en stor hall på bottenplanet. Taket var glasat för ett rikligt dagsljusinsläpp. Lokalerna mot gatan hyrdes ut till butiker och resterande våningar till boende. Även det rena bostadsbyggandet påverkades av de nya idealen och byggnader i jugendstil präglar idag de flesta svenska städers centrala delar. I Stockholm uppfördes hela områden i en enklare variant som gick under namnet ”arbetarjugend”. 

Jugendhusens fasader putsades släta med mjukt formade burspråk, gärna avslutade med rundad frontespis, och fönster med små spröjs upptill. Taket var ofta brutet och klätt med plåt. Den tidigare våningsindelningen av fasadens ornament uteblev. Dekorationerna varierade från skulpterade blomstergirlanger i samma nyans som fasaden och partier av glaserat tegel till enkla spårade linjer kring fönstren. Balkonger var relativt sällsynta men de som fanns försågs med slingrande smidestäcken. Portomfattningarna gjordes som valv med växtornamentik omkring. 

I Göteborg är det framförallt en byggnad som utmärker sig när man talar om jugend. Belägen på Föreningsgatan tronar en solitär uppförd 1902, då i stadens utkant. Louise Enders hette arkitekten, som även bosatte sig i huset. Enders låg bakom ytterligare tre pampiga byggnader i staden: Herziahuset vid Packhusplatsen, bostadshuset vid Järntorget och den (1972) rivna Arkaden. I Göteborg finns inte tillnärmelsevis lika många jugendhus som i Stockholm och Malmö, möjligtvis hänger det ihop med vårt saltmättade klimat som inte är skonsamt mot putsfasader. Vid Bastionsplatsen finns dock Kontoristföreningens hus, från samma år som byggnader på Föreningsgatan, samt hörnhuset på Östra Hamngatan 15.

Södra Vägen 38

Lägenheten

  • Upplåtelseform Bostadsrätt

Byggnaden

  • Byggnadsår 1911
  • Byggnadsstil Jugend
  • Uppvärmning Fjärrvärme
  • Energiprestanda 116 kwh/kvm och år

Ansvarig mäklare

Såld

Observera att denna bostad är såld. Vänligen kontakta ansvarig mäklare om du önskar mer information.

Södra Vägen 38