• Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
  • Viktor Rydbergsgatan 3
    Viktor Rydbergsgatan 3
Lorensberg

Viktor Rydbergsgatan tre

PARADVÅNING DELUXE OM 7 ROK, 2 BADRUM, 2 ÖPPNA SPISAR, 2 BALKONGER OCH PARKERINGSPLATS PÅ GÅRDEN!

Deluxe
  • Antal rum 7 rok, varav 3-4 sovrum
  • Boarea 235 kvm
  • Våningsplan 1 av 5
  • Hiss Ja
  • Karta
Enastående paradvåning Deluxe om 235 kvadrat i disposition om sju rum och kök med två nya badrum, två öppna spisar, två balkonger och egen parkeringsplats på gården.

Medvetet stort hallrum med öppen spis och det ena badrummet intill. Kolossalt vackert valv med kolonner till biblioteket med utgång till den ena balkongen. Tre sällskapsrum i fil, varav ett med öppen spis. Matsalen är med 32 kvadrat störst och har raka vägen till i köket. Klassiskt mot gården med tvättavdelning och ett sovrum intill. Master bedroom med en mängd garderober och direktaccess till det stora badrummet. Det tredje sovrummet på andra sidan om badrummet.

Till större delen har våningen de massiva ekparketterna i original, medan det i några rum har bytts till ny ekparkett. Andra originaldetaljer i gott skick är det fantastiska entrépartiet, kolonnerna under valvet till biblioteket, de vackra spegeldörrarna, fotlister, stuckaturer och takrosetter samt inte minst de öppna spisarna. Rummen är målade i brutet vitt. Elegant och strikt.

Byggnaden är uppförd 1917 och uppvisar ett mycket gott exempel på elegant Nationalromantik. Entrén har två ekdörrar med spröjsade glas och arbetade stenpartier i det markerade överstycket ovan. Foajén har givets en dimension som skapar känslan av lyx. En vit marmortrappa en våning upp möter det vackra entrépartiet i original. Glasade pardörrar med sido- & överljus. Hiss finns förstås.

Hallrummet är medvetet stort och välkomnar med en öppen spis. Det ena badrummet ligger intill och fungerar även som gästtoalett. Helt nyrenoverat.
Närmast hallrummet är biblioteket. Det nås via ett kolossalt vackert valv med kolonner i original. Väggfasta bokhyllor på båda sidor fram till den ena balkongen.

Det tre rummen fil bjuder på en vacker genomsyn via de höga öppningarna mellan rummen. Det första sällskapsrummet har golv i massiv ek i slottsläggning, som de övriga två, och två fönsterpartier. Sällskapsrummet intill har tre fönsterpartier och en öppen spis i funktion. Det vilar en avslappnad stämning i rummen.

Vackra spegelskjutdörrar med beslag i mässing till matsalen. Det största av sällskapsrummen som sig bör med sina 32 kvadrat och två fönsterpartier. Här känns givet för allt från vardagsfester till högtidliga kalas. Raka vägen över serveringsgången till köket. Klassiskt mot gården med våningens andra balkong. Kökstrapphuset leder till gården och den egna parkeringsplatsen. Skyddat läge med infart från Geijersgatan. I anslutning till köket finns en tvättavdelning i slutet av serveringsgången.

Ett sovrum ligger intill. Master bedroom har en mängd garderober, ett nytt ekgolv och ett vackert välvt fönsterparti. Direktaccess till det stora badrummet, vilket likt det andra är helt nyrenoverat. Det tredje sovrummet ligger mot gården och rymmer både en dubbelsäng och annan möblering. Nytt ekgolv och ett mycket vackert fönsterparti.

Denna paradvåning erbjuder vad den lovar - ett bekvämt och vackert boende - i ett av innerstadens mest attraktiva områden. Mitt i vår stad som sakta börjar ta en ny form med mer plats för människor i en levande stadskärna. Mitt i stadens kulturella centrum med affärer, restauranger, parker och service.

Utmärkta kommunikationsmöjligheter med både spårvagnar och bussar. Snabbt ut på vägsystem som E6, E20 och riksväg 40, City Airport, Landvetter Kort sagt, kommunikationer åt världens alla håll.

NATIONALROMANTIK
Nationalromantiken var en intellektuell och estetisk rörelse under 1800-talet och början av 1900-talet. Nationalromantiken var de konstnärliga uttrycken för nationalismen och förekom i de flesta länder i Europa från början av 1800-talet och fram till realismen. Natur och landsbygd hyllas, liksom den egna staten. Både Skansen och Nationalmuseum i Stockholm skapades under den nationalromantiska perioden i Sverige.

Med nationalismens födelse och vurmen för nationalstaten i början av 1800-talet föds den egentliga nationalromantiken, till att börja med främst inom litteratur och musik. Inom arkitektur och konst var de klassicistiska idealen så starka, att det var först framåt mitten av 1800-talet som de började luckras upp.

Det nationalromantiska Sverige hämtade sina förebilder i äldre svensk arkitektur, till exempel allmogestil, vasatidens slott eller stormaktstidens barock. Material som trä, tegel och natursten var vanliga. Städernas hus hade ofta tegel eller puts, medan villor och egnahem ofta hade fasader i tjärat eller rödfärgat trä med tätspröjsade fönster. Knutar, foder och fönster målades vita, bruna eller gröna. Takfallen var ofta branta och brutna med kupor. Asymmetrisk planlösning var vanligt.

Många villastäder kom till under nationalromantiken. Många villor från denna tid visar en blandning av olika stilar. En del av byggnaderna som tillkom i villastäderna under denna period hade inslag av tidigare snickarglädje, schweizerstil och även senare jugendarkitektur.

Under 1910-talet blev jugendstilen omodern och ersattes av en stramare stil med klassicistiska drag (även kallad tjugotalsklassicism eller Swedish grace). Få områden har hus i enbart nationalromantisk stil men Lärkstaden i Stockholm tillhör ett område med utpräglad nationalromantisk stil. Goda exempel i Göteborg är Feskekôrka 1874, Masthuggskyrkan 1914 och Röhsska museet 1914. Det goda hemmet blev en symbol för det enkla och goda sättet att leva sitt liv. Den konstnär som blivit mest känd för sådana bilder av hemmet är Carl Larsson.

20-TALSKLASSICISM
Nordisk klassicism, ibland även kallad tjugotalsklassicism, hänvisar till en konstriktning inom arkitektur och formgivning som var vanlig i Norden från omkring 1910 och in på 1930-talet. I England myntades begreppet Swedish grace som den svenska varianten av art déco.

Längtan efter klassicismen växte fram när nationalromantiken hade spelat ut sin roll och man sökte efter ett mera sakligt och stramare formspråk byggt på det sena 1700-talets ideal. Under slutet av 1920-talet och 1930-talet förekommer inte sällan byggnader utformade i en blandning av nyklassicism och funktionalism, exempelvis med en i grunden klassisk fasadkomposition som modifierats genom påverkan från funktionalismen eller omvänt en mer renodlad funktionalism med "kvardröjande" klassicistiska ornament.

Fram till 1980-talet var den nordiska klassicismen en relativt bortglömd stil och ansågs vara en temporär period mellan de mer uppmärksammade stilarna nationalromantik och funktionalism.

Kvarteren omkring

Lorensberg hänger tätt samman med Vasastaden och sträcker sig från vallgraven i norr, österut till Heden, mot Nedre Johanneberg i söder samt längs Aschebergsgatan och Vasaplatsen i väster.

Lorensbergs landeri

Innan byggandet av Lorensberg påbörjades upptogs markerna söder om vallgraven mestadels av stora landerier och herrgårdsliknande gårdsanläggningar. Under 1700-talet låg Lorensbergs landeri i nuvarande Lorensbergsparken och på samma plats etablerades ett värdshus 1823 som med tiden utvidgades och under 1900-talets början blev ett populärt nöjesetablissemang med restaurang, cirkus och Lorensbergsteatern.

Byggandet av Lorensberg påbörjades under 1870-talet och startade i den norra delen av området. Här uppfördes stora stenhus i slutna och regelbundna kvarter längs raka gator, ett bostadsområde av ”hög kvalité” för stadens bättre bemedlade. Mot slutet av 1800-talet byggdes bostadshus i fyra-fem våningar med ljust putsade fasader i rikt dekorerad nyrenässans.

Paradgatan framför andra

Längs Kungsportsavenyn och dess tvärgator finns i dag ett rikt utbud av restauranger, barer och butiker och Lorensberg utgör en viktig del av stadens centrum, såväl nöjesmässigt som kulturellt.

Under 1880-talet utvecklades Kungsportsavenyn till att bli en förnäm bostadsgata med stora våningar bakom ståtliga, ljusa putsfasader. Den utformades som en paradgata med trädrader kantad av förträdgårdar framför husen. Avenyn var ett viktigt huvudstråk och tidigt diskuterades hur den skulle avslutas i den södra änden.

Götaplatsen utformades efter en stadsplan från 1910 som omfattade Avenyns avslutning, Götaplatsen, samt Lorensbergs villaområde och som togs fram av dåvarande stadsingenjören Albert Lilienberg. Runt Götaplatsen byggdes några av de viktigaste offentliga byggnaderna i Göteborg. Det pampiga Konstmuseet stod klart 1923, lagom till öppnandet av Jubileumsutställningen samma år. Stadsteatern och Konserthuset invigdes 1934 respektive 1935 och utformades i funktionalistisk stil. Den numer klassiska statyn över Poseidon hade då rests som kronan på verket fyra år tidigare, 1931.

Livet i Lorensberg

Bostadslägenheterna i Lorensberg planerades efter de principer som gällde för borgerliga hem i städerna under slutet av 1800-talet. Åt gatan låg den representativa delen av bostaden med salong, matsal och herrum i fil medan den privata delen med sovrum och kök var vända åt gården. På gården låg avträden och enklare gårdshus som innehöll smålägenheter med ett eller två rum. Alla bostäder värmdes ursprungligen med kakelugn eller liknande och i gathusen fanns både avloppssystem och rinnande vatten, ibland till och med även badrum för personlig hygien. Fram på 1930-talet installerades WC i både gat- och gårdshus och centralvärmen kom inte långt efter. I husens källarvåningar fanns verksamheter som skomakeri, mjölkaffär och potatislager.

Lorensbergs stenhusbebyggelse från tiden före 1935 är välbevarad och kompletterad med några större, modernare skapelser - främst längs Avenyn, men 1866 års stadsplan gör sig fortfarande i högsta grad påmind.

Arkitekturen

Den politiska situationen i Europa var orolig vilket resulterade i en nationell uppslutning. Första världskriget innebar ett uppsving för svensk industri vars konkurrenter i krigsdrabbade länder slogs ut. För landets invånare var det svårare med brist på både bostäder och mat.
Nationalromantiken hade sin storhetstid mellan 1910 och 1920. Stilen förekommer även uppblandad med den tidigare jugendarkitekturen och den efterkommande 1920-talsklassicismen. Inspiration hämtades från äldre svenskt byggande i allmogestil eller från vasatidens slott. Influenser kom också från Tyskland och Danmark. Namnet nationalromantik kan anses missvisande eftersom byggandet snarare var realistiskt än romantiskt och strömningarna internationella snarare än nationella.
Rejäla huskonstruktioner där själva materialäktheten var viktig kännetecknar nationalromantiken. Man ville framhäva den ur granit huggna sockeln, det handslagna teglet och de smidda ankarsluten. I sig symboler för det historiska byggandet men också för fosterlandet. Materialen skulle användas på det sätt som passade dem bäst. Husen ritades enligt enkla, rena principer med raka linjer och släta ytor. Flerbostadshusen var borglika med slutna murar, kantiga burspråk och branta tak. De småspröjsade fönstren målades vita och balkongerna hade murade räcken eller räcken av smidesjärn. I de fall det förekom dekorationer utgjordes de av mönstermurning, diskreta koppardetaljer eller solida naturstensfigurer. Portarna var ofta tunga av massiv ek och placerades en bit in i fasaden, halvt dolda av murade valv. Under den nationalromantiska eran uppfördes även fristående hus i villastäder och hela områden med Egnahemshus. Dessa byggdes i trä med tjärad eller rödmålad, mörk panelfasad och brant takfall. Även här upplevs fasaderna som slutna med småspröjsade fönster.
I Göteborg finns nationalromantiken representerad bland annat i Röhsska museets strama tegelfasad, Masthuggskyrkans borglika siluett och gamla Televerkets hus vid Kaserntorget. Enfamiljshus av nationalromantiskt snitt finns i fashionabla Lorensbergs villastad och i Landala Egnahem är stilen tydlig i husens branta takfall, slutna fasader och småspröjsade fönster. I de bevarade delarna av Landala finns nationalromantiska landshövdingehus.

Viktor Rydbergsgatan 3

Lägenheten

  • Upplåtelseform Bostadsrätt
  • Uteplats Uteplats 1: Balkong, läge nordväst. Uteplats 2: Balkong, läge nordväst.

Byggnaden

  • Byggnadsår 1917
  • Byggnadsstil Nationalromantik
  • Uppvärmning Fjärrvärme
  • Internet Bredband.
  • TV Ansluten till kabelnät. Leverantör: Com Hem.
  • Parkering 1 parkeringsplats, ingår i hyran. Infart från Geijersgatan.
  • Energiprestanda 114 kwh/kvm och år

Ansvarig mäklare

Såld

Observera att denna bostad är såld. Vänligen kontakta ansvarig mäklare om du önskar mer information.

Viktor Rydbergsgatan 3